doowop

Sega snittar med mjölkchoklad

Publicerad 2015-10-31 11:15:00 i Recept,

Har missat lägga upp recept här ett par lördagar helt enkelt för att jag har jobbat och haft fullt upp så att jag liksom har missat att det ens är lördag, haha, stressad tjej! Här kommer i alla fall ett lördagsrecept på underbart sega snittkakor med mjölkchoklad i, mmm säger jag bara! Lånade receptet härifrån, grymt bra bakblogg så hett tips att kika in där! Dessa snittar är superenkla och går relativt fort att göra, perfekt om man får spontant fikabesök :-)
 
Ingredienser:
175 gram smör
0.5 dl farinsocker
0.5 dl strösocker
2.5 msk sirap
5 dl vetemjöl
1.5 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
150 gram mjölkchoklad 

Gör såhär:
Vispa smöret, allt socker och sirapen fluffigt med elvisp
Blanda de torra ingredienserna i en egen skål och arbeta sedan in det i smörblandningen
Grovhacka chokladen och blanda i degen
Dela degen i två och rulla båda delar till längder, lägg på en plåt klädd i bakplåtspapper platta till dem lite med fingrarna

Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 20-25 minuter, tills de fått en gyllene färg

Låt svalna ett par minuter innan du skär dem i snittar - fikadags! :-)

Twist: hacka ner nötter, olika sorters choklad, riesen, dumle etc. etc. Variationerna är oändliga!

 
 
 

Kommentarer

Postat av: ISA

Publicerad 2015-10-31 22:45:15

men gudars skymning vilka perfekta små kakor! :)

Svar: Ja, helt underbara!! :D Så glad att jag snubblade över det receptet! :D
Johanna E

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Johanna E

Hej & välkomna! Jag är en 25-årig sjuksköterska som lever i en småstad i västsverige tillsammans med sambo och vovve. Här får ni följa med både vardag och helg för en liten glimt av min verklighet. Känner extra glöd för musikal, bakning, skogen & foto. Enjoy! Kontakt: [email protected] Instagram: johannamaer

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela