doowop

Snabb och nyttig chokladkaka

Publicerad 2016-05-14 15:40:00 i Recept - Choklad, Recept - Glutenfritt, Recept - Sockerfritt,

Okej, jag vet att jag nästan alltid säger att ett recept är "enkelt" men detta måste nog slå alla rekord. Jag nämnde ju häromdagen att jag försöker äta mindre vitt socker och att jag har exprimenterat med lite nya recept på sötsaker att ha till kaffet. Detta recept hittade jag här (för övrigt en riktigt fin mat- & bakblogg, tips!) och kakan blev helt klart över förväntan! Kakan blir saftig och känns lyxig trots den korta ingredienslistan. Perfekt om du 1. behöver något att bjuda på snabbt (det tar bokstavligt talat endast 5 minuter att få kakan på bordet) eller 2. du går på någon form av diet, är diabetiker eller bara vill välja ett hälsosamt alternativ.
 
Ingredienser:
1 banan
1 ägg
3 msk kakao
½ dl mjölk (kan bytas ut mot kokosmjölk, laktosfri mjölk eller valfri soya-/nötmjölk)
 
Gör såhär:
Mixa banan, ägg och kakao till en slät smet med hjälp av en mixer/stavmixer och blanda sedan i mjölken
Häll upp i 2 st små värmetåliga formar/koppar eller liknande
Värm en i taget i microvågsugnen på högsta värmen i ca 90-120 sekunder
 
Klart! Hur enkelt var inte detta?!
Servera precis som du vill. Vill du servera på en vacker tallrik är det bara att vända kakan ur formarna när den svalnat ett par minuter men jag tycker det är minst lika fint att servera kakan i formarna.
 
Smakvariationerna till just choklad är oändliga: tillsammans med glass, riven choklad och nötter om du vill lyxa till det lite, färska jordgubbar och grädde för lite sommarkänsla eller varma hallon och någon form av yoghurt för att få en syrlig kontrast och ett nyttigare alternativ.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Junitjej

Publicerad 2016-05-14 17:18:05

Så gott det ser ut!

Postat av: Lina

Publicerad 2016-05-15 10:23:23

Faan vad gott!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Johanna E

Hej & välkomna! Jag är en 25-årig sjuksköterska som lever i en småstad i västsverige tillsammans med sambo och vovve. Här får ni följa med både vardag och helg för en liten glimt av min verklighet. Känner extra glöd för musikal, bakning, skogen & foto. Enjoy! Kontakt: [email protected] Instagram: johannamaer

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela