doowop

Kladdkaka 2.0

Publicerad 2016-07-30 10:16:00 i Recept - Choklad,

 
Medan jag är på semester lägger jag upp detta receptet på klassisk kladdkaka. Vi älskar kladdkaka här hemma och det är få bakverk som slår en nybakad kladdkaka med vaniljglass och en kopp kaffe till. Detta recept är lite lyxigare än mitt vanliga grundrecept men går nästan lika fort och enkelt att göra. Jag ger er: Kladdkaka 2.0!
 
Ingredienser:
3 ägg
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk kakao
2 dl vetemjöl
1 nypa salt
100 gram smör
200 gram mörk choklad
 
Gör såhär:
Först en grundregel när du bakar kladdkaka: Använd en slickepott eller slev för att blanda, om du använder en elvisp/bakmaskin blir smeten rörd för mycket och den gräddade kakan blir fluffig istället för kladdig
Blanda äggen med de torra ingredienserna
Smält smöret och blanda ner i smeten
Smält chokladen och blanda i den sist
Smöra och bröda en form, häll i smeten och grädda på 175°C i mitten av ugnen ca 16-18 minuter
 
Servera gärna med vaniljglass och färska bär, enjoy! :)
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Emma Grann Fotografi

Publicerad 2016-07-30 13:15:07

Men ååååh vad gott!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Johanna E

Hej & välkomna! Jag är en 25-årig sjuksköterska som lever i en småstad i västsverige tillsammans med sambo och vovve. Här får ni följa med både vardag och helg för en liten glimt av min verklighet. Känner extra glöd för musikal, bakning, skogen & foto. Enjoy! Kontakt: [email protected] Instagram: johannamaer

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela